לא אתם לא מדמיינים, לאחרונה שומעים יותר ויותר על אנשים, עסקים וחברות שנחסמים מפרסום במדיות החברתיות. חסימה מפרסום משבשת את היכולת של העסק לשווק את עצמו ביעילות בדיגיטל, לייצר פניות והכנסות וברגע אחד הופכת שיווק רווחי להפסד מתגלגל. לעסקים רבים פלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם, גוגל, לינקדאין, טוויטר וכולי, הן ערוץ ההכנסה העיקרי. עבורם מצב של חסימה, מחיקת נכסים או חסימה סמויה שבאה לידי ביטוי בפגיעה ברווחים, הוא מצב של להיות או לחדול. אז מה לעשות ובעיקר מה לא לעשות במקרה כזה? תוכלו לקרוא בהמשך.
סוגי חסימות מפרסום בשיווק דיגיטלי
חסימה ברשתות החברתיות נובעת משתי סיבות עיקריות: חסימת הגנה – כאשר המערכת מזהה כי מישהו מנסה להיכנס לחשבון ולפרוץ אליו. הסיבה השנייה היא חסימה בגין הפרות מדיניות. על האחרונה אני רוצה להרחיב, מכיוון שזו החסימה הנפוצה ביותר.
את מסמך המדיניות של פייסבוק, גוגל, טוויטר וכולי כל מפרסם בפלטפורמות אמור להכיר. למה אני כותב אמור? כי בפועל רוב המשתמשים ואנשי המקצוע מכירים אותו באופן חלקי. הסיבה לכך היא כי מדובר במאות סעיפים, להם תתי סעיפים וניואנסים קטנים שאת כולם יש לקחת בחשבון בבחירת אסטרטגיית השיווק, בניית האתרים ודפי הנחיתה, עיצוב המודעות וכתיבת התוכן וכמובן אופטימיזציה, ולא כל אנשי המקצוע מכירים לעומק איך כל סעיף בא לידי ביטוי בבניית מהלך עסקי ושיווקי לעסק.
אם כך, אם הרוב מפרים את המדיניות, כיצד ישנם כל כך הרבה משתמשים ומפרסמים שלא נחסמים? כדי לתת מענה לשאלה צריך להבין כיצד עובדת אכיפת המדיניות. את המדיניות אוכף אלגוריתם המבצע סריקה הדוקה של החשבונות והתכנים העולים לפלטפורמה מידי יום. קצב פעילות האלגוריתם איטי ביחס לכמות התוכן שהפלטפורמה מציגה בכל שניה ושניה. לפיכך, ייתכן ומודעה או פוסט יפורסמו, אך סריקת המדיניות תגיע מאוחר יותר, ורק אז יתגלו ההפרות ובהתאם יופיעו חסימות או הגבלות סמויות שיתבטאו בהאטה משמעותית של הרווחים מהפרסום.
מה לא כדאי לעשות כאשר נחסמים מפרסום?
אחת הטעויות הנפוצות ביותר שנחסמים עושים היא לגשת ולפתוח חשבון חדש. במצב כזה, הנ"ל ממשיכים את הפעילות ללא בדיקה מעמיקה של סיבת החסימה. האלגוריתם של פייסבוק, גוגל ופלטפורמות נוספות חכם מאד. הרי אם הוא חסם חשבון מסוים, הוא מתכוון לומר – הפרסום הזה אסור ולכן חסמתי את החשבון. במשך הזמן הוא מזהה את החשבון החדש ומקשר אותו לזה שנחסם. כאשר הפעילות ממשיכה כרגיל בלי למידה מטעויות העבר ותיקונן, המשתמש ממשיך להפר מדיניות ומהר מאד הוא יחסם שוב. אך הפעם החסימה תהיה הרבה יותר חמורה. (גם על החסימה המקורית וגם על הניסיון לעקוף אותה). יש לזה אפילו שם: "עקיפת מערכות".
לכן, ברגע שמקבלים הודעה כי החשבון נחסם לפעילות בגין הפרת מדיניות. יש לפעול לביצוע סריקת מדיניות של החשבון. להבין מהן ההפרות שבוצעו בהווה ובעבר, לפעול כדי לתקן אותן ורק אז להמשיך בפעילות בבטחה.
הדרך להגיע לציון מדיניות גבוה בחשבונות הפרסום
במסגרת עבודתי, אני נתקל במפרסמים רבים שמתעלמים מההתראות וממשיכים לפעול כרגיל. הם רואים שהמודעות שלהם מאושרות וחושבים שבכך הם עלו על הדרך הנכונה. אך פתאום משהו בפרסום לא עובד. ההחזר פר מודעה יורד באופן משמעותי, החשיפה של התוכן נמוכה ומתגלות עוד כל מיני הגבלות שלא היו קודם. יש לכך סיבה. כאשר חשבון מפר את המדיניות ציון הדירוג שלו יורד, הוא נכנס למעין ״רשימה שחורה״ וזה משפיע ישירות על הביצועים. לא תמיד זה יתבטא בחסימה גלויה.
במצב כזה, חשוב להבריא את פעילות החשבון, והדרך לעשות זאת היא לבצע תיקון של ההפרות שבוצעו בעבר. את הפעולה הזו מבצעים באמצעות סריקה מקצועית של הנכסים, בדיקת כלל המודעות והתוכן האורגני ואפיון ההפרות. לאחר מכן, מבצעים תיקון והתאמה לפי כללי המדיניות וממשיכים לפעול לפיהם. במצב כזה החשבון לאט לאט יחזור להיות אפקטיבי וממיר.